Puasa Menguji Keimanan


Assalamualaikum dan salam ramadhan sume.sempena bulan mulia ney aku ta mau story mory sgt la pasal aku.sodemi menghormati bulan mulia ney aku nk kongsi info2 yg bermanfaat dgn korg.apa salah an sambil aku berblogging sambil tuhh aku menyampaikan dakwah secara tidak langsung.menda yg baek kite msty kongsi dgn org lain.so ary ney nk share pasal puasa lg.jom bace kt bawah ney +_+

Hadis Rasulullah yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik r.a bermaksud: “Rejab adalah bulan Allah, Sya’ban adalah bulanku (Rasulullah) dan Ramadhan adalah bulan umatku.” Daripada hadis tersebut dan juga banyak lagi hadis baginda menunjukkan bahawa ketiga-tiga bulan tersebut merupakan tempoh yang panjang untuk umat islam mengerjakan amal ibadah. Tentunya akan diberi sebesar-besar ganjaran pahala, khasnya untuk pelaburan di akhirat kelak.


Kelebihan berpuasa
  1.   Ketika b’musafir jauh, tdk dianjurkan berpuasa sunat. Bahkan diharuskan b’buka bg puasa Ramadhan dan diqada’ kemudian.
  2.   Sunat menyegerakan b’buka dan mengakhirkan waktu  b’sahur.
  3.   Sesiapa yg member makan utk b’buka kpd org yg b’puasa, ia akn mendapat pahala besar, sama dgn pahala org yg b’puasa itu.
  4.   Jauhi p’bualan b’dusta (b’bohong) dan mengumpat org ketika b’puasa. Perbuatan2 t’sebut merosakkan ibadah puasa.demikian juga lain2 perbuatan maksiat dan dosa.
  5.   Sesiapa yg b’iktikaf sepuluh hari pd akhir Ramadhan, maka akn diberi pahala seperti mengerjakan 2 kali haji dan umrah.
  6.   Kewajipan membayar zakat fitrah pd akhir Ramadhan merupakan pelengkap dr ibadah puasanya sebulan Ramadhan. Ia juga membersihkan segala perbuatan sia2 dan kotoran yg dilakukan semasa berpuasa.

Adab Ketika Berpuasa

Setiap org yg mengerjakan puasa perlu mematuhi beberapa peraturan dan adab yg boleh menyempurnakan ibadah tersebut, antara yg  t’penting:
1)      Menjaga lidahnya dr b’dusta , mengumpat dan mencampuri urusan org lain yg tdk kena mengena dgnnya.
2)      Memelihara mata dan telinga drpd melihat dan mendengar perkara yg dilarang oleh syariat dan yg sia2.
3)      Mengawal perutnya drpd merasai makanan dan minuman yg mengandungi unsure syubhah terutama ketika b’buka dan b’usaha sedaya mungkin utk menghasilkan pemakanan yg halal lg bersih.
4)      Berusaha menjaga kesumua pancaindera dan anggota tubuh drpd mendekati atau melakukan maksiat dan perkara yg sia2.
5)      Elakkan banyak tidur pd siang hari dan makan pd malamnya. Malah, b’sederhanalah kpd keduanya bg menyelami kejerihan rasa lapar dan dahaga.

Hadis Nabi Yg Berkaitan Puasa

Diriwayatkan dari Anas ra, ia berkata : Rasulullah SAW berbuka dengan makan beberapa ruthaab (kurma basah) sebelum solat, kalau tidak ada maka dengan kurma kering, kalau tidak ada maka dengan meneguk air beberapa teguk. (H.R :Abu Daud dan Al-Hakim) diriwayatkan dari Anas, ia berkata: telah bersabda Rasulullah SAW: “Apabila makan malam telah disediakan , maka mulailah makan sebelum solat Maghrib, janganlah mendahulukan solat daripada makan malam itu (yang sudah terhidang).” (H.R :Al-Bukhary dan Muslim)
  Rasulullah SAW bersabda :”Apabila datang bulan Ramadhan kerjakanlah umrah kerana umrah di dalamnya (bulan ramadhan) setingkat dengan haji.(H.R Muslim)

Okey tuhh je la aku nk share dgn korg.sume ney akan amek dr majalah.wassalam


    

No comments:

Post a Comment