my first business in year :)

assalamualaikum dan salam ramadhan semua :) 
sekejap je kan rasa kite berpuase an ? hari ney da 19 hari kite dalam bulan ramadhan.kite da smpy 10 malam terakhir da an ? pejam celik da nak dekat raya.mesty semua org sibuk dengan persiapan nak raya termasuk la aku.tapi aku simple je raya tahun ney.baju raya pon ta de taw.sedeynye ;( .


tahun ney sambut sederhana je coz lepas je naik cuti raya terus trial SPM.cepat giler rasa.so aku ta buley la raya sangat kot.buley caye ta aku ta selok nak raya ? nampak sangat la aku ney menipu.hehe.raya bukan aku bace buku pon sekadar bawak pergi dan balek je aku rase :) okey2 aku da terlebey membebel dan melalut2 ! 


kite berbalek pada tajuk.aku de business ke ? budak setahun jagung ade aty nak wt business.ehh,,jangan pandang org laen dengan sebelah mata k darlings sekalian.kite ta taw kemampuan dorg so jangan pandai nak menilai diri dorg :) mule2 aku ingat tamo da wt kueh raya nak pencen la setahun dari wt kueh raya.tapi disebabkan kueh aku tuhh mendapat tempahan so terpaksa la buang niat nak pencen tuhh.aku amek tempahan sikit2 je.ta berani lagi nak amek banyak2.risau ta bape nak sedap lak nanti.


cerita nye begini sebelum aku terima tempahan tuhh.time ekonomi rumah tangga cekgu de bagi keje.aku dengan dila borak2 lak pasal kueh raye sambil tangan tuhh wt la keje yang cekgu bagi.tengah borak2 tuhh cekgu terdengar la pe yang kite org cakap2.then cekgu pon join la sekali.cekgu tanye la aku pandai wt kueh pe ? aku jawab la kueh yang aku pandai wt.tibe2 cekgu cakap nak tempah dengan aku kueh sarang semut dan kueh semperit.mule2 tuhh aku ta taw nak terima ta.then last pikir2 balek baek terima coz buley masuk duet poket untuk raye.hari esok nye pargi jumpe cekgu tanye pasal tempahan 2 la.cekgu just nak tempah kueh sarang semut.kueh semperit cekgu ta jadi tempah coz cekgu ert yang laen nak wt kueh semperit.so senang la keje aku.


hari selasa baru ney pergi la beli barang dengan mak.ingat nak wt malam tuhh jugak tapi cup kertas lak ta jumpe so decide wt hari esok nye.then petang esok nye aku start wt.naseb baek aku tengah bendera merah time tuhh.ta la tergugat sangat iman kot :) da siap bancuh semua bahan 2 aku isi la dalam cup kertas.tahun ney aku ta de assitant nk tolong isi coklat rice atas kueh tuhh.so semua kene wt sendiri.first adunan yang aku masuk dalam oven terhangus sikit.da membazir 30 lebey.urm,,ta pe la tuhh aku anggap sebagai permulaan.siap dalam pukul 6 tapi ta cukup lagi 100 biji.barang2 semua da abes so ajak adeq pergi beli barang then malam 2 jugak aku siap kan.then malam kelamarin syukur alhamdulillah semua da selesai.just nk antar kt cekgu je.time rehat semalam pergi cari cekgu tapi ta jumpe.then pergi la tanye cekgu sarifah mane cekgu akemarini.dea cakap cekgu awak MC seminggu masuk hospital.sian dea taw mangandung tapi ta de anak dalam perut ;( cekgu akemarini da pesan suh bagi dekat cekgu sarifah dulu kueh 2.so pagi tadi pergi la antar kt cekgu sarifah and then dapat la hasilnye :) syukur ! minggu depan cekgu sejarah aku la wt tempahan kueh cornflakes madu lak.k la hari pon da lewat malam ney.aku keluar dulu darlings.k baibai dan wassalam :)

esok nak kuar bandar dengan adeq yang bongsu ney.alang2 pergi terus hospital lawat cekgu.tapi sekarang tengah konfius nak join ta dorg bukak puase kt padang masjid negeri *_#  hope cekgu cepat sembuh yup :) amin.







No comments:

Post a Comment