aktiviti malam raya !

ta de kena mengena dgn malam raye :P

Assalamualaikum dan anyeonghaseyo.

Cerita ney da lepas tapi saje nak coret dalam laman diary online aku ney.ney cerita tentang aktiviti malam raya aku.begini ceritanye sampai rumah wan dalam pukul 4 lebey.adik beradik aku yang da lame sampai rumah wan tengah tolong wan buat ketupat daun palas.dekat 150 ketupat wan aku buat.banyak giler ! kak long aku pulak masak rendang daging dan masak makanan untuk bukak puasa.lepas je solat asar aku ajak kak dee aku pergi kedai nak  beli bahan untuk buat kek malam tu.masyaAllah cekik darah betol barabg dekat kedai tu.nak tercekik rase tekak ney.tapi nak buat macam mana nama pon kawasan kampong maknenye barang kan susah nak dapat jadi harga barang pon naek la an.redha je la.mase bukak puasa banyak la jugak makanan.ketupat la sambal petai la dan macam2 lagi.ketupat sekejap je tinggal sikit.banyak giler kot pergi melantak.mase bukak puasa jugak Cuma ade family aku,wan dan 2 org cazen aku.adik beradik mak aku ta balik kampong.dorg semua balek pagi keesokkan hari lepas solat raye.da siap berbukak duduk sekejap dan terus pergi mandi sebab lepas tu nak pergi masjid solat isyak berjemaah dan bertakbir.dalam pukul 8.20 aku pergi dengan adik bongsu.aku giliran yang terakhir pergi.2 buah motor da pergi dan aku pulak sebuah motor.kecut perut sekejap.al maklum la kampung aku tu jalan hanye de 3 kot lampu jalan.bawak motor pon naseb baek ta nano.adik aku dekat belakang duk memekak je.sampai je masjid ade 8 orang jemaah wanita yang datang termasuk aku la.kite orang balek dalam pukul 9 lepas siap takbir raye.balek tu duk melanggak depan tv.kak long aku kat dapur sibuk buat kek span aku pulak ta mula2 lagi buat kek.aku tengok citer cinta 120kmh-1 sampai abes.dalam pukul 11 baru aku mula buat kek.mula2 aku buat kek batik.naseb baek adik bongsu aku tu menawarkan diri untuk tolong aku.alhamdulillah de pembantu senang sikit buat kerja.da siap buat kek batik aku mula pulak buat kek coklat moist.malam tu aku Cuma buat kek je.kueh2 raye ney aku ta buat pon.aku buat 1 adunan je tapi dapat 2 bijik kek.mase tu jam da pukul 1.30 pagi baru kukus kek.makne nye aku kena tunggu sampai 2.30 pagi baru siap.sambil2 tunggu tu pergi la gosok baju untuk pakai esok dan tengok cerita tolong awek aku Pontianak dengan cazen aku tu.mase tu pon cerita da nak abes baru aku datang kat dorg.da 1 jam aku tunggu kek aku pond a siap kukus.tutup api terus pergi sambung balek tengok cerita.fudge untuk kek tu aku buat esok pagi.kalau buat malam2 risau beku pulak.hehe J mak dengan abah pulak ta balek dari rumah mak long duk borak2 dengan menantu mak long aku atau maksud laen cazen aku jugak la tu an.dalam pukul 3 cerita tu baru abes dan aku dengan itu mengambil kesempatan dan peluang untuk mengonlinekan diri sekejap.masa tu abah dengan mak da balek.tengah je online mak da marah cakap da pukul bape ney ta tido la.esok da nak bangun awal.aku pon jawab okey2 kejap2 nak tutup da ney.lepas je ucap selamat hari raye kat fesbuk terus tutup dan tido.malam tu aku tido pukul 3.30 pagi dan dikerah bangun 6.45 pagi.sekejap je tido.mase solat raye mula la tersengguk2.haha

Okey la sampai sini je la coretan aku untuk kali ney.nanti aku sambung coret untuk aktiviti aku di pagi raye.k baibai dan wassalam.


esok aku coret pasal trial erk ! sabar taw :)




 

No comments:

Post a Comment